Wynajem długoterminowy najlepiej rozwijającym się sektorem leasingowym w Polsce

0
210

Ostatnie dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów dowodzą, że ubiegły rok okazał się rokiem udanym. I chociaż branża wynajmu długoterminowego zwolniła tempo wzrostu o 4% w stosunku do roku poprzedniego, to jednak utrzymała pozycję najdynamiczniej rozwijającego się sektora leasingowego w Polsce.

Wpływ na to miało kilka elementów, m.in. lepsza niż pierwotnie przewidywano sytuacja gospodarcza, rozwój infrastruktury niosący ze sobą nowe inwestycje, jak również wzrost PKB odnotowany na poziomie przeszło 4%. Po ustaniu trudnej sytuacji rynkowej z 2009 roku i okresie stabilizacji w roku kolejnym, rok 2011 przyniósł szersze zainteresowanie usługą wynajmu długoterminowego zarówno wśród dużych, jak i mniejszych firm.

Przyczyną coraz większej popularności outsourcingu floty stała się kompleksowość usług, przejrzystość i stabilność kosztów obsługi pojazdów służbowych. Duże firmy, posiadające wyspecjalizowane struktury przeznaczone do zarządzania flotą zamiast przedłużać kontrakty na jeżdżące już auta, zaczęły odnawiać swoje floty. Z kolei firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zainteresowane ograniczaniem kosztów związanych z administracją i serwisowaniem pojazdów coraz chętniej wybierały rozwiązanie w postaci FSL.

Obecnie mamy do czynienia z klientami coraz lepiej wyedukowanymi i bardziej doświadczonymi, którzy dokładnie wiedzą, czego chcą. To sprawia, że najwięksi gracze na rynku CFM mocno koncentrują i dalej będą koncentrować się na tworzeniu kolejnych rozwiązań i usprawnień pro-klienckich, osiągając jednocześnie jak najlepszy stosunek jakości do ceny swoich produktów i usług. Trend ten z pewnością będzie aktualny w 2012 roku – klienci oczekują od dostawców usług CFM jeszcze większego zaangażowania, innowacyjności w działaniu i wychodzenia naprzeciw rodzącym się potrzebom. Tu wiodącą rolę nadal będą odgrywały kompleksowe usługi, przejrzyste koszty obsługi, oszczędność czasu i możliwości generowania dodatkowych oszczędności płynących z wynajmu długoterminowego. Kluczowe znaczenie ma także minimalizacja ryzyka związanego z zarządzaniem flotą i sposobność, aby przenieść je na dostawcę.

Pod znakiem zapytania stoi dalszy rozwój sytuacji gospodarczej. Firmy, spodziewając się recesji, mogą znów wstrzymać się od zakupu nowych samochodów. Jak sądzę, możemy się również spodziewać dalszych fuzji i przejęć w branży CFM, co jest bezpośrednio związane z ekonomią skali i naturalną tendencją, wynikającą z dość dużego rozdrobnienia na polskim rynku. Można zatem śmiało stwierdzić, że rok 2012 będzie rokiem „pod znakiem” klienta. Klienta, który ma coraz lepiej sprecyzowane oczekiwania. W związku z tym LeasePlan przygotował już rozwiązania zapewniające stabilność i transparentność kosztów, które pozwolą firmom wygenerować oszczędności i uniknąć ryzyka związanego z zarządzaniem flotą.

Pierwsza propozycja to Platinium -pakiet usług serwisowych o rozszerzonym zakresie, który obejmuje szereg zdarzeń, wykraczających do tej pory poza rynkowe standardy, obejmowane pakietowym kosztem serwisowym. Jest to tym samym usługa dla tych wszystkich, którzy nie lubią być zaskakiwani dodatkowymi kosztami serwisowymi – nawet, jeśli powstają one z winy użytkowników. Szczególnie istotny jest fakt, że opłatą serwisową objęte są koszty napraw i serwisu samochodu, także w przypadku, gdy wynikają one z zaniedbania użytkownika lub niewłaściwego użytkowania samochodu.

Drugą propozycją jest Otwarta Kalkulacja – usługa, która gwarantuje nie tylko przejrzystość kosztów ponoszonych na flotę, ale także zwrot ewentualnych nadpłaconych w trakcie okresu leasingowego środków finansowych. Innowacyjnym rozwiązaniem jest w jej przypadku fakt, że ryzyko ewentualnych wyższych kosztów przejmuje na siebie firma CFM, absorbując powstałą w ten sposób stratę. Wszelkie oszczędności w kosztach eksploatacji floty osiągnięte dzięki Otwartej Kalkulacji są wynikiem wspólnej pracy firmy leasingowej i jej klienta. Model taki opiera się na budowaniu partnerskich relacji z firmą korzystającą z usługi CFM i wspólnym osiąganiu celu – obniżenia kosztów związanych z autami służbowymi.

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że kurs polskiego złotego ustabilizuje się na jakiś czas, co obniży ceny aut w przeliczeniu na zagraniczne waluty. Na szczęście świadomość tego, że polski rynek nie jest jeszcze w pełni nasycony pozwala pozytywnie patrzeć w przyszłość branży CFM i daje szerokie pole do popisu wszystkim, a w szczególności najlepszym graczom.

Źródło: LeasePlan Fleet Management