BRE Leasing prognozuje wartość rynku leasingu na kolejne lata

0
1278

BRE Leasing zakłada, że wartość rynku (nowe umowy leasingu) w najbliższych latach będzie zwiększać się średniorocznie o 9 proc., jednak na rok 2013 przyjmujemy, że rynek praktycznie nie wzrośnie. Oznacza to przekroczenie poziomu 40 mld zł wartości nowych umów leasingu po roku 2016 (2012 – 31,2 mld zł).

W odniesieniu do obecnej struktury rynku nie oczekujemy istotnych zmian, choć każda z kategorii będzie rozwijać się w innym tempie. Przewidujemy, że główna część rynku leasingu w Polsce czyli pojazdy będzie wzrastać w tempie +6 proc. i osiągnie wartość 24 mld zł po roku 2017 i będzie to 53 proc. całości aktywów. Najszybciej rozwijającym się segmentami rynku będą sprzęt medyczny, maszyny rolnicze oraz IT i sprzęt biurowy. Wartość tych kategorii wynosić będzie według prognoz na koniec 2017 roku odpowiednio 1,6, 4,9 i 1,3 mld zł.

W odniesieniu do prognoz przychodów branży leasingowej na najbliższe lata zakładamy dynamikę na poziomie 8 proc. a największy potencjał przychodowy będą miały produkty związane z segmentem sprzętu medycznego 23 proc., maszyn rolniczych +19 proc. oraz IT +17 proc.. Udział obszaru nieruchomości spadnie niewiele poniżej obecnych 5 proc. (wg stanu na koniec 2012 r.) w całości leasingowanych przedmiotów. Natomiast najmniej rozwojowym obszarem będą inne ruchomości zresztą obecnie ich wartość też nie jest znacząca w granicach 0,3 mld zł.

Z kolei głównym wyzwaniem dla branży pojazdów jest spadek produkcji i sprzedaży nowych samochodów. Choć rząd próbuje wspierać branżę samochodową to i tak jesteśmy jedynym krajem w Europie Centralnej dotkniętym kryzysem w produkcji samochodów. W zeszłym roku w Polsce wyprodukowano 640 tysięcy samochodów, o 1/3 mniej niż w roku 2008. W tym samym czasie sprowadzono do naszego kraju ponad 645 tysięcy używanych aut. Średni wiek takiego auta to 10 lat, a średnia szacowana wartość deklarowana w Izbach Celnych to około 9 500 tys. złotych. Średnia wartość pojazdu lubianej w Polsce marki Mercedes wyniosła 14 436 złotych (przy ilości 20 268 sztuk) a Dacii 15 495 złotych (przy ilości 762 sztuk).

W segmencie maszyn i urządzeń spowolnienie gospodarcze spowodowało ograniczenie produkcji i popytu a w tej sytuacji absorpcja funduszy unijnych na najbliższe lata może być wyzwaniem zamiast siłą napędową naszego rozwoju. W tej sytuacji trudno jest też mówić o rozwoju leasingu konsumenckiego nie wspominając o korzyściach które ten produkt powinien mieć. Również zwiększenie penetracji leasingu wśród mikro firm zaliczyłbym do istotnych celów do zrealizowania w nadchodzącym czasie.

Źródło: Robert Bieńkowski, BRE Leasing