Celowość wprowadzenia etykiet na oponach

0
2475

Zgodnie z dyrektywą unijną, opony dopuszczone do obrotu w całej wspólnocie muszą posiadać odpowiednie etykiety. Jak je czytać i co właściwie przepis ten oznacza dla samych kierowców?

Obowiązkowe etykietowanie opon

Począwszy od 1 listopada 2012 roku wszystkie opony sprzedawane w sklepach stacjonarnych i internetowych na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej muszą być opatrzone etykietą zawierającą informacje o parametrach opony. Dzięki tym etykietom kierowca może uzyskać informacje o oponie dotyczące:

  • wydajności pod względem zużycia paliwa,
  • przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni,
  • poziomu generowanego hałasu.

Opony o najwyższych osiągach oznaczane są klasą A, a o najniższych klasą G. Sprzedający opony na terenie Unii, mają obowiązek umieszczania naklejek na bieżniku ogumienia przeznaczonego do samochodów osobowych, ciężarowych czy dostawczych. Każda etykieta musi być właściwie wyeksponowana, aby potencjalny kupujący mógł ją łatwo zauważyć i odczytać. Obowiązek stosowania etykiet na oponach nakłada rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE.

Co znajdziemy na etykietach opon?

Idea wprowadzenia w życie etykiet na oponach miała na celu ułatwienie kierowcom doboru opon odpowiednich do ich samochodu. Niestety, trzeba jeszcze wiedzieć, jak czytać takie etykiety, aby podjąć właściwą decyzję. Jeśli nie potrafimy tego zrobić, pomocny będzie serwis Oponeo.pl, który pomoże również dobrać konkretny rodzaj opon.

Dzięki etykietom na oponach klienci nie muszą na własną rękę poszukiwać pożądanych informacji o najbardziej istotnych osiągach ogumienia. Już przy zetknięciu się z oponami w sklepie stacjonarnym lub internetowym klient od razu wie, jakie są ich podstawowe parametry dotyczące bezpieczeństwa i ekologii.

Dodatkowym powodem, dla którego wprowadzono etykiety na opony, jest niejako wymuszenie na producentach ogumienia wytwarzania opon, które będą charakteryzowały się obniżonymi oporami toczenia. Obowiązek ujawniania parametrów dotyczących oporów toczenia czy poziomu hałasu i osiągów na mokrej nawierzchni powoduje, że producenci nie skupiają się przy wytwarzaniu opon wyłącznie na ekologicznym ich charakterze, ale też zmuszeni są do zadbania o najwyższy poziom bezpieczeństwa. Dbanie wyłącznie o zmniejszenie oporów toczenia mogłoby przekładać się negatywnie na osiągi na mokrej nawierzchni. Analogicznie, lepsza przyczepność opony do drogi wiąże się z większym hałasem generowanym podczas jazdy.